יום שני, 8 באפריל 2013

יזמות עסקית- האם יש לך את זה?


לא פעם אנו קמים בבוקר עם גל של התלהבות, רעיון חדש הפציע לו עם שחר ומזרז אותנו לרקום תכנית שתשנה את חיינו לפחות, אם לא תשנה את העולם.
אנו נוברים בספרים ולומדים את תשעת השלבים להצלחה, שישה צעדים לתכנית עסקית ושלושה שלבים לבנות את שיחת המכירה המושלמת שתפיל כל משקיע מהרגליים.
אנו רק שוכחים לשאול את עצמנו האם  אנחנו יכולים לעמוד על הרגליים אחרי שגלי ההתלהבות ישכחו והאדרנלין יפסיק להציף אותנו, האם נוכל להמשיך לנוע קדימה כאשר רוחות של ספקות ומתחים הנובעים מתהומות אי הודאות יכו על חופי ביטחוננו העצמי. העולם מתעתע ונראה כי אם נקרא את כל הספרים הנכונים נצליח. אנו כרגיל מתחילים מהעטיפה במקום מהיסודות. והיסוד, מה לעשות,  טמון בתכונות האופי הבסיסיות שלנו. על מנת לצאת ליזמות עסקית עלינו להיות מודעים לעצמנו, להכיר במכשולים הפנימיים והחיצוניים המצפים לנו ולתכנן כיצד נוכל לגבור עליהם.

אז מהו המתכון הפנימי הרצוי על מנת לצאת לאחת ההרפתקאות הגדולות בחיים?


אמונה בעצמך
יזמות מתחילה באמונה פנימית ועמוקה בעצמך, לא פעם במהלך הדרך אתה תמצא את עצמך לבד במים סוערים וגלגל ההצלה היחידי שיהיה לך זה אתה עצמך. אתה צריך להקשיב ולהאמין לעצמך שאתה מסוגל כי ייתכן שכולם יאמרו לך אחרת.  אתה חייב לדעת שמה שאתה הולך לעשות יצליח.  הידיעה הזו צריכה להיות חלק ממי שאתה, זה הבסיס להכל. זוהי האמונה שמניעה אותך בבוקר,  אתה יכול לראות דברים שאחרים לא רואים, או להצליח היכן שאחרים נכשלו.
ביטחון עצמי הוא כריתי להצלחה. מפלס הביטחון של כולנו עולה ויורד בגלים, אך אנו צריכים לדעת שאנו מעל קו המים, עלינו לבחון את המאזן הכולל. במידה והוא טעון שיפור כדאי להיות בתחילה בסביבת עבודה שבה אתה יודע שתצליח, הצלחה זה הרגל! תצא לדרך רק כאשר הביטחון העצמי שלך הוא בריא בדרך כלל ולא רגעי. 

חזון לגבי עצמך
כל יוזמה מתחילה מהבזקים של עתיד טוב יותר. מסדק של עתיד שנגלה לך עליך להיות מסוגל לפתוח את הדלת לרווחה ולראות את האופק כולו. אם יש בידך רק רסיסים לא ברורים של תחושה שאינה מגובשת לתמונה יציבה, תמתין. תן לדברים להתבשל עד שתוכל לצייר לעצמך בראש תכנית ואחריה להוריד אותה אל הדף.  שים לב שאתה צריך לחיות בתוך הנוף הזה, בבית החדש הזה שאתה מצייר לעצמך. היה בטוח שהוא מתאים למידותיך ואתה אוהב את השכונה, שהמיזם עומד  בקנה אחד עם הערכים שלך ותחומי העניין שלך, כי אם אתה חושב שרק כסף יניע אותך אתה טועה, הכוח שלו מוגבל.  אתה צריך עזרה של מניעים נוספים כאשר תיתקל במכשולים. אתה צריך לראות את עצמך בעולם חדש ולהיות נרגש ממנו, להלך בו כאילו הוא כבר כאן.

יכולת להתמודד עם חוסר ודאות
תבחן מתי בפעם האחרונה היית במצב של חוסר ודאות, לדוגמה מקום עבודה לא יציב , כיצד תפקדת? האם חשיבתך הייתה בהירה? האם הדבר גרם לך להיות יותר בפוקוס להשיג את מטרתך או הביא אותך למצב של בלבול וקבלת החלטות שגויה? אם הסף הוא נמוך, אל תצא להרפתקה כאשר אתה חנוק כלכלית, או שאתה מתמודד בחזיתות אחרות עם חוסר ודאות .אל תצא למיזם ממקום של חולשה או בריחה. תיצור לך סביבה נוחה שבה תהיה לך נחת רוח ואז תצא להרפתקה. ישנם אנשים שאצלם הסף הוא גבוה ודווקא כאשר הם לחוצים לקיר או מחוץ לאזור הנוחות שלהם הם מוציאם מעצמם את המיטב, תבחן איזה סוג של אדם אתה.

כוח רצון ונחישות
כמה אתה עמיד?  מה היכולת שלך ליפול ולקום, להיות בפוקס על מטרה לאורך זמן, לא לאבד את הריכוז ולדעת לחזור לנתיב גם כאשר אתה חושב שכלו כל הקיצים. בעבודות הקודמות שלך האם היית עיקש ולא ויתרת עד שהצלחת? האם אתה מצליח לסיים משימות כי צריך אפילו שכבר איבדת עניין?  אפשר לכתוב פה הרבה אבל דווקא השבוע ראיתי משפט שכתוב במכון האגרוף בו הבן שלי מתאמן שמסכם את הכל: "לעמוד על הרגליים סיבוב נוסף כאשר אתה חושב שזה בלתי אפשרי זה מה שיעשה את ההבדל בחיים שלך!"

האם אתה קורבן או פרואקטיבי?           
אחת מתכונות האופי החשובות ביותר היא לרתום את הנסיבות לטובתך ובוודאי שלא להאשים אותם. אנשים אשר תולים את מצבם בנסיבות חיצוניות :"לא אפשרו לי, השוק קשה, הלקוח בעייתי, פגעו בי..." וכו' מייצרים מרכז כובד חיצוני לעצמם. סוג כזה של אנשים תמיד יהיה תלוי בנסיבות החיצוניות וברגע שהם לא יסתדרו באופן המתאים (מה שלעולם לא קורה) הם יקרסו ויאשימו את כולם. ישנם אנשים שהתמודדויות יכבידו עליהם ואחרים ימצאו בהם אתגר ובאמצעותם ישפרו את יכולותיהם. ישנם אנשים שהנסיבות מנווטות אותם ואנשים שמנווטים את הנסיבות. זה כמו סירת מפרש, ברגע שאתה שולט במפרש ויודע לאן אתה מנווט , לא משנה לאן הרוח נושבת תמיד תגיע ליעד.  
אלו חלק מאבני היסוד ואת כולם גם אפשר לפתח באימון נכון.
יזמות היא מסע עסקי אך גם מסע התפתחותי שבו אתה מגיע לקצות גבול היכולות שלך ולכן הופכת אותו למסע מופלא... בהצלחה.