יום שישי, 2 בדצמבר 2011

איך לנצח את השיטה

כיצד מנצחים את השיטה?
הדרך היחידה לנצח את השיטה, היא לחשוף אותה ואז להחליף אותה. לעקור את השורשים ולנטוע חדשים, ליצור בסיס לשיטה חדשה בתחומים בהם האדם בוחר. תחילה יש למצוא את הזרעים הנכונים, שהם בדרך כלל המתנות הטבעיות איתם נולד האדם, כישרונות, כישורים ומיומנויות שהוא רכש, יש להתבסס על נוסחאות ההצלחה שלו שהם בדרך כלל יותר טבעיות. הם מהווים את הזרעים. בתהליך מודע ניתן לזרוע אותם מחדש ולתת להם לצמוח. כאשר אנו מודעים אנו נופתע מן המהירות שהשיטה החדשה תופסת פיקוד. הפעם זו תהיה שיטה מתאימה יותר לאדם.



כיצד מגלים את רשתות הלכידה, נוסחת ההצלחה ומסלול הכישלון?
תהליכים רבים של השיטה מתבצעים מתחת לפני השטח ואין לנו הבנה למקורם. אנו פשוט פועלים כפי שהשיטה מכתיבה לנו. עלמנת לזהות את המרכיבים של השיטה עלינו לראות מהם הדברים שמופיעים מתוך השיטה על פני השטח.
כלומר, מהן ההתנהגויות, הרגשות, המחשבות והתחושות שלנו במצבים נתונים.
מאחר ולאדם שלושה שדות לכידה שהם דומיננטים, נוסחת הצלחה אחת ומסלול כישלון אחד, אפשר לחשוף את השיטה בצורה קלה יותר משהאדם משער. חשיפת השיטה ואפילו חלקים ממנה יהיו כפלא עבור האדם.

בתור התחלה יכול האדם להביט רק על הפעולות המוטוריות שלו . להיות נוכח לדרך בה הולך, לדרך בה הוא מדבר, לדרך בה הוא זז, להבעות פניו. באופן זה יכול האדם לתת לשיטה לפעול מעצמה ולהביט "בעצמו".
לאחר פרק זמן תבוא ההפתעה וניתן יהיה לחשוף נדבכים נוספים של השיטה.
בהמשך עליו לזהות מהו סט הרגשות והמחשבות שחוזרות על עצמן. 90% מהמחשבות שהאדם חושב הן ממוחזרות. רגשות חדשים כמעט ולא חווה האדם מאז שהוא ילד.
בצורה פשוטה, עלמנת לזהות את רשתות הלכידה עלינו לבדוק מהיא האווירה הפנימית הדומניננטית שאנו שרויים בה.
דוגמאות לרשתות לכידה:
דאגנות- זוהי רשת לכידה נפוצה בתרבות שלנו. רשת זו מלווה במחשבות של דאגות שמתחלפות. כלומר, גם אם מושא הדאגה נפתר, בדרך כלל הוא יתחלף באחר. דאגה לכסף, לילדים, לבן הזוג וגם דאגות קטנות וטורדניות שמציקות, מה עם דוד החשמל, עם הטסט של הרכב או עם חשבון הבנק שעדיין לא טרחתי להסתכל בו וכו'. לדאגנות תמיד תתלווה הרגשה מעיקה ולא נעימה, תחושות  בגוף, מבע פנים שחוזר על עצמו וכו'.
מתח- שזוהי האחות הנוירוטית של הדאגנות ועוד רשתות רבות:
פחד, דחיפות, חשדנות, ציניות, שעשוע, הומור, שלווה, אופטימיות, תקווה, כעס, התחשבנות עם הסביבה ועם אנשים, התחשבנות עם עצמי, משימתיות (רשימת מטלות ש"רצה" בראש כל הזמן), ענייניות, פחד מהתמודדות, פסימיסטיות, חוסר ביטחון, ביישנות, קנאות, למצוא חן וצורך בתשומת לב, תשוקות לאוכל, תשוקה לצרכנות, תשוקה למין, החמצה, צדקנות, כוחנות, רגיזות וכו'.

במידה וקשה לנו לקלטלג את המחשבות ולזהות אלו סוגים שולטים בנו אז כדאי להביט באווירה הפנימית שלנו, ברגשות ובתחושות. המגוון שלהם מצוצמם מהמחשבות וכל ענף של רגש מייצג צרור של סוגי מחשבות מאותה המשפחה.
למשל, הרגשה טובה של התרחבות בחזה, נשימות ארוכות ויציבות בדרך כלל משולבות עם מחשבות אופטימיות או שלוות.
אך אם אדם מוצא את עצמו עם סוג של מועקה, מתח בנקודות מסוימות בגוף, נשימות קצרות או רגש עכור כמו עננה אז יש לבדוק כמה פעמים חוזר אותו רגש ולראות איזה סוג של מחשבות מגיעות איתו (יכולים להצטרף מספר סוגים לרגש שכזה. סוג המחשבות יהיה תמיד מאותה המשפחה, מחשבות אחיות.) כאשר האווירה הפנימית זהה וסוגי המחשבות הנם מאותה המשפחה, הדבר אומר שהשורש של השיטה, קרי האמונה, מתחת לסף ההכרה מספק מזון לכל האווירה הפנימית הכוללת את הרגשות המחשבות והתחושות.

בדרך כלל על כל סוג של רגש יושבים כמה סוגי מחשבות ושורש אחד של השיטה מחובר לכמה סוגי רגשות. זה כמו עץ:
השורשים הם האמונות, הגזע היא הגישה שלנו לעולם ולחיים, בתוכו יושבת נוסחת ההצלחה ומסלול הכישלון. הענפים הראשיים הם הרגשות למינהם והרגלי ההתנהגות שלנו, הענפים הדקים הם המחשבות, העלים הנם האסוציאציות שלנו.

אם זיהיתם משהו דומיננטי אצלכם באווירה הפנימית, סימן שחשפתם רשת לכידה השייכת לשיטה. מזל טוב. אל תנסו להתנגד לה, זה לא עוזר. רק היסתכלו עליה כיצד היא לוכדת אתכם  ולא משחררת. תבחינו כיצד היא מפעילה את מחשבותיכם, רגשותיכם ופעולותיכם. זהו צעד ראשון להשתחרר מהשיטה.

לדוגמה, כאשר אתם קוראים שורות אלו, השיטה תפעיל בכם רשת לכידה. חלקכם יהפוך חשדני, ציני ומיד אחריו יתעוררו תחושות של שאט נפש, מחשבות שמייד ינסו לסתור את הטיעונים ואסוציאציות מטקסטים שונים בהם זלזלתם בעבר.
ככל שתמשיכו לקרוא רשת הלכידה תתהדק, לא תוכלו לה, טיעונים נוספים שיבואו מתוך השיטה יצדיקו את תחושתכם.
אתם תגלשו כעת למקום הבא.
חלקכם תכעסו, אך תסיימו עד הסוף וככל שתמשיכו רשת הלכידה תגביר את עוצמת הכעס.
אצל חלקכם רשת הלכידה שלכם מייד תביע עניין ותנסה למצוא את הטיעונים שכבר נחשפתם אליהם ולהדביק אותם לתבניות מוכרות לכם. האווירה הפנימית תחזק את השיטה , תתפח לכם על השכם אך הרגש יהיה אדיש. בבחינת 'ראיתי שמעתי' ללא שום רגש חדש.

עם זאת, במידה והצלחתם לראות את הדברים ולחוש אווירה פנימית חדשה, כמפגש ראשון, זה אומר שנוצר סדק בשיטה. סדק זה יפיץ אור אשר יאפשר לכם לראות דברים נוספים.

איך לחשוף את רשתות הלכידה?
על מנת לחשוף את רשות הלכידה יש לשאול את עצמך את השאלות הבאות:
אילו רגשות ותחושות אתה חווה בעיקר במהלך השבוע?
מהם המחשבות שבאות איתם?
מהם ההרגלים שלך שחוזרים על עצמם בסיטואציות משתנות?
אילו מחשבות ורגשות נלווים אליהם?

באופן כללי: מהיא האווירה הפנימית הדומיננטית אצלך? מועקה, שמחה, דאגה, בלבול, תשוקה, חיפוש וכו'.

יעזור לך אם תיסתכל על התפקוד שלך ותראה כיצד אתה מגיב למצבים ברמת הפעולה, המחשבה, הרגש והתחושה.
דוגמאות למצבים- כאשר אתה נדרש למשימה מסויימת, כאשר אתה נמצא בחברת אנשים חדשים, כאשר אתה צריך להתבטא, כאשר אתה נמצא בקניון, כאשר אתה מעוניין להתקרב לבחורה/בחור, כאשר אתה רואה אוכל, כאשר אתה קם בבוקר, כאשר מבשרים לך בשורה מדאיגה (דואג? נדרך? מאותגר?), כאשר אתה חושב על העתיד, כאשר אתה חושב על עצמך וכו'.

איך מוצאים את נוסחת ההצלחה?
יש נוסחת הצלחה אחת שהיא דומיננטית, אך גם תגלה כי יש נוסחאות 'צידיות' שאימצנו לנו בתחומים שונים כמעיין מיומנות.
על מנת לגלות את נוסחת ההצלחה עליך לשאול את השאלה הבאה:
כאשר אתה מצליח, מה באישיות שלך, בדרך ההתמודדות שלך גרם להצלחה?
מדובר על כל סוגי ההצלחה: הצלחה בשיחה, להעביר מסר, להפעיל אנשים, לסיים עבודה, לעשות פעולה בצורה טובה ואיכויתית, להרוויח כסף וכו'.
סוגים של נוסחאות הצלחה: נחמדות, חריפות, שנינות, עמימות, אגרסיביות, קשיחות, תמימות, מיסתוריות, מקוריות, מעתיקנות (Me to) יצירתיות, אותנטיות, אגואיסטיות, ביטחון עצמי וכו'.

איך מוצאים את מסלול הכישלון?
זהה מצבים גדולים וקטנים שנכשלת בהם. מהם התחושות והרגשות שהופיעו לפני הכישלון, מהן המחשבות, מהי האווירה הפנימית? זהה את רשת הלכידה הפעילה במצב הכישלון.

את השיטה קשה לחשוף לבד ובדרך כלל צריך עזרה ותנאים מנטלים ורגשיים שיאפשרו מבט בהיר. מאחר והשיטה מעוניינת להנציח את עצמה ישנה אפשרות שהתשבות שתקבלו הן תחכום של השיטה שיאפשר לה להשאר בשליטה.

בשלב זה נחשפו חלקיה העיקריים של השיטה. עצם החשיפה מאפשרת לכם מודעות ובפעם הראשונה לראות את עצמכם מנותקים מן השיטה.

איך מוצאים את שורשי השיטה? 
זיהית רשת לכידה או מסלול כישלון? כעת יש לחפור מעט מתחת לאדמה ולזהות לאיזה שורש של השיטה היא מחוברת. לאיזה אמונה היא שייכת, מהי נקודת ההתחלה של אותה אמונה. זהו תהליך שדורש זיקוק מורכב יותר.


החלפתם שיטה? השיטה אינה היעד האולטימטיבי, אבל היא עליית מדרגה בייחס ליכולת שלנו לחוות מציאות מתקדמת.
מציאות בה החיים הפנימיים ותנאי המציאות שלנו בהבטים מקצועיים, משפחתיים זוגיים וכו',  טובים יותר. אך גם זוהי עליית מדרגה כללית. זהו הלך רוח שלו יותר, ממוקד יותר ושלם יותר שמאפשר להמשיך בתהליך ההתעוררות ולחוות את הפלא.